Zoekwoorden onderzoek.

Het doel van het opzetten van een website is natuurlijk dat er bezoekers op uw website komen. Zonder bezoekers is een website als het ware zinloos. Een gedegen zoekwoorden onderzoek is daarom essentieel. Bezoekers kunt op twee verschillende manieren naar uw website trekken.

Enerzijds door te gaan adverteren en anderzijds doordat mensen uw website hebben gevonden. En het gevonden worden gaat tegenwoordig grotendeels via Google. Daarom is de juiste zoekwoorden vinden extreem belangrijk. En nadat u een domeinnaam heeft gekozen is dit de volgende stap.

Websiteverkeer kopen

Het adverteren is de snelste manier om bezoekers naar uw website te trekken. Echter, advertenties kunnen behoorlijk kostbaar zijn. Gaat u bijvoorbeeld via Google adwords adverteren dan gaat u betalen voor elke klik die er gemaakt wordt naar uw website. Het bedrag wat u hiervoor betaalt hangt af van de concurrentie die er is.

Google werkt met een zogenaamd bid systeem, dus als er meerdere bedrijven of personen bieden voor dezelfde woorden dan gaat de prijs omhoog. Er zijn zelfs gevallen dat u bijna 10€ per klik moet betalen.

Ook kunt u social media advertenties inzetten. In dat geval betaalt u voor het aantal keer dat uw advertentie wordt vertoond. Klikt niemand op de advertentie naar uw website dan betaalt u toch. Een goede advertentie, gericht op de juiste mensen is dan ook essentieel, anders bent u gewoon geld aan het weggooien.

Mijns inziens is het verschil dat met Google u betere potentiële klanten naar uw website krijgt. Als u de juiste zoekwoorden gebruikt en bijvoorbeeld het woord kopen erin opnneemt dan zijn de mensen die de advertentie te zien krijgen daadwerkelijk op zoek naar het product wat u aanbiedt.

Bij Facebook target u mensen die niet specifiek op zoek zijn naar uw product. U moet dus als het ware deze mensen eerst warm maken voor uw product. De kans dat mensen iets kopen die de advertentie 1 keer gezien hebben is niet zo heel erg groot. Vanuit de marketing hoek wordt er wel gesteld dat iemand uw advertentie 7 keer heeft moeten gezien voordat deze ook daadwerkelijk tot koop overgaat. Dit kan dus een behoorlijke tijdrovende en kostbare investering zijn.

Organisch verkeer.

De mensen die op uw website terecht komen door het zoeken via Google wordt organisch verkeer genoemd. Hiervoor betaalt u niks. Dit zijn uiteindelijk dus de bezoekers die u wilt hebben. Helaas bent u niet de enige en is het dus ook niet al te eenvoudig om deze mensen naar uw website te krijgen. Het beginnen met een zoekwoorden onderzoek is dan ook het beginpunt van het bezoekers trekken naar uw website.

Om ervoor te zorgen dat u wel deze bezoekers naar uw website krijgt, moet u er dus voor zorgen dat u gevonden kunt worden. Dit doet u door de juiste zogenaamde keywords hoog in de Google ranking te krijgen. En dan eigenlijk op de eerste pagina, dus in de beroemde Google top 10.

Internet marketing gaat u veel geld besparen indien u gevonden wordt op de juiste zoekwoorden.

Op welke woorden wilt u op gevonden worden?

De strategie die ik zelf hanteer is bij het aanmaken van een website en het zoekwoorden onderzoek is om er goed over na te denken wat de zoekwoorden zijn waarop ik de website in de Google top 10 wil hebben. Dit is de basis voor de te volgen strategie.

Verschillende software zoals bijvoorbeeld Google search console kan u helpen bij het bepalen van de zoekwoorden. Er zijn een aantal aandachtspunten die u in acht moet nemen om dit succesvol te maken:

  1. Wordt er daadwerkelijk gezocht op de zoekwoorden die u in gedachten heeft.
  2. Wat is de concurrentie op deze zoekwoorden.

Zoekwoorden zonder zoekvolume zijn zinloos. U staat misschien wel op de eerste plek in Google maar niemand zal dit zien. Aan de andere kant als u zoekwoorden gekozen heeft waar heel veel bedrijven op actief zijn, dan  zal het zeer lastig worden om deze op de eerste Google pagina te krijgen. Zeker als de concurrentie bestaat uit grote gerenommeerde bedrijven die werken met grote budgetten.

Een tip hier is: zoeken naar zogenaamde long tail keywords. Dit zijn meer zinnen die bestaan uit meerdere woorden waardoor er minder concurrent zal zijn.

Bijvoorbeeld het woord restaurant zal onmogelijk zijn om op de eerste plek in Google te krijgen. Kiest u echter bijvoorbeeld voor Italiaans restaurant Maastricht, dan zal de concurrentie veel minder zijn. Het is natuurlijk wel zo dat de zoekvolumes ook veel lager zullen zijn.

Mijn opinie is dat het beter is zichtbaar te zijn op zoekwoorden met een lager zoekvolume dan helemaal niet gevonden worden.

Maak een lijstje met zoekwoorden

Wanneer u begint met uw website, maak dan eerst een lijstje met de zoekwoorden waar u op gevonden wilt worden. Neem in dit lijstje het zoekvolume en de moeilijkheid hiervan op. Dit voorkomt dat u in het wilde weg begint met content schrijven.

Afhankelijk van uw onderwerp en wat uw doelstelling is zou ik beginnen met een lijst van zoekwoorden te bepalen van ongeveer 15 – 20 zoekwoorden. Ook zou ik de zoekwoorden differentiëren. Een aantal met een groter zoekvolume, waar de concurrentie groter is en een aantal met een lager zoekvolume maar ook met een lage concurrentie.

Vervolgens maakt u voor elk van deze zoekwoorden een artikel dat u op uw website plaatst. Dit is als het ware de basis van uw website. ik zou er zelf dan ook voor kiezen om hier wat extra tijd in te stoppen er ervoor te zorgen dat het kwalitatief goede artikelen van een goede lengte zijn.

Dat zou eigenlijk minimaal 1,000 woorden moeten zijn maar voor de zoekwoorden met een hoge concurrentie zult u zelfs moeten denken aan 2,000 woorden.

Het goed schrijven van de content is een essentieel gedeelte van de online marketing. Deze artikelen moeten dan ook SEO optimaal geschreven zijn, bijvoorbeeld door het juist gebruiken van title tags. Hiervoor kunt u de YOAST SEO plugin voor gebruiken zodat u een aantal handvatten heeft. Google`s algoritme is echter ondoorgrondelijk dus het is niet vanzelfsprekend dat een goed geschreven artikel ook daadwerkelijk bovenaan in Google terecht komt.

Gaat u aan de slag met affiliate marketing, zorg er dan voor dat u bij uw zoekwoorden onderzoek de zoekwoorden kiest die passen bij de producten die u wilt verkopen. Op de internet succes gids kunt u hier meer over lezen

Pagina`s of berichten

Of u blogartikelen of pagina`s maakt is aan u. Zelf zou ik alleen een pagina maken voor de belangrijkste zoekwoorden. Pagina`s zijn wel handiger dan berichtten als u bijvoorbeeld een opvolgende structuur wilt aanbrengen in uw content. Dit omdat u pagina`s in een menstructuur kunt onderbrengen hetgeen niet kan voor berichten.

Succes met het zoekwoorden onderzoek!

Als u dit gedaan heeft dan kunt verder gaan met interne links. Wilt u direct alles leren over affilate marketing? Dan kan ik u de affiliate marketing revolutie van Jacko Meijaard ten zeerste aanraden.